China, Vietnam en ons mam - Reisverslag uit Lào Cai, Vietnam van Noortje Klooster - WaarBenJij.nu China, Vietnam en ons mam - Reisverslag uit Lào Cai, Vietnam van Noortje Klooster - WaarBenJij.nu

China, Vietnam en ons mam

Door: Noortje

Blijf op de hoogte en volg Noortje

21 December 2008 | Vietnam, Lào Cai

Lieve allemaal,

ten eerste, allemaal hartstikke bedankt voor de lieve berichtjes naar aanleiding van mijn berichtje de vorige keer. Ik schreef het op de enige dag dat ik eens alleen was geweest, en je ziet meteen wat je krijgt, haha! Het gaat nu weer helemaal goed met me en ik heb ondertussen alweer 4 warme dagen meegemaakt (en vanaf morgen ben ik waarschijnlijk definitief weg uit de kou), dus ik ben weer vrolijk :D

Het afscheid van China was heel dubbel: de afsluiting van een mooie periode en een heel bijzonder volk, waar ik wel een beetje moeite mee heb, en het uitzicht op een nieuw avontuur, waar ik dus met gemengde gevoelens naar kijk. Al met al kan ik zeggen dat ik van de Chinezen ben ga houden, omdat ze zo heerlijk naief, open, vriendelijk, vrolijk en hartelijk zijn, al is het moeilijker gebleken om dieper contact met ze te leggen. Taalbarrieres zijn voor een groot deel overwonnen (ik vind het erg frustrerend om hier in Vietnam met niemand te kunnen communiceren) en tegen alle verwachtingen in bleek China ontzettend goed georganiseerd te zijn (ik zie het vooral door het contrast met Vietnam). Het diverse landschap en de diverse bevolking kan ik nu ten volle waarderen, en het maakt me wel een beetje triest dat ik niet een langer visum kon krijgen voor dat schitterende land, en dat we nu in tweede-keus-land Vietnam zitten. Mijn beeld van het land is 100% omgedraaid, aangezien alle negatieve aandacht in de media in de aanloop naar (en ook nu, in de aftermath van) de Olympische Spelen mij (en de rest van de wereld) deed geloven dat de Chinezen in een politie-staat leven waar alle oude waarden verdwenen zijn, alle minderheden lijden onder een strict en discriminerend regime, waar alle cultuur verdwenen is sinds de Culturele Revolutie en waar buitenlanders niet welkom zijn, waar vervuiling en slechte werkomstandigheden heersen en waar democratie nooit vaste voet aan de grond zal krijgen. Dit is allemaal natuurlijk gebaseerd op de Waarheid, etc, maar in het dagelijks leven van de meeste Chinezen speelt dit geen rol en ik heb nog nooit rondgereisd in een land waar ik me zo veilig voelde, waar alles en iedereen zo toegankelijk bleek te zijn en waar een kleine poging om de taal te leren met zoveel enthousiasme begroet werd. In Xiamen, waar ik het grootste deel van de tijd ben geweest, heb ik natuurlijk 3 maanden in het paradijs gewoond, maar ook de rest van China heeft een speciaal plaatsje in mijn hart verworven, en ik weet zeker dat ik er terug zal komen.

Dan Vietnam: Ik ben maandag in Hanoi aangekomen, waar ik overvallen werd door de smerige lucht en de hoeveelheid scootertjes (ik geloof dat mijn moeder nog meer onder de indruk is). Mijn eerste indrukken zijn dat dit wel degelijk een ontwikkelingsland is, en dat ik het eten hier minder lekker vind dan in China (misschien moet ik maar ophouden met vergelijken, haha!).
Het is heel fijn om mijn moeder te zien, en het voelt natuurlijk alsof dit de normaalste zaka van de wereld is (ik had iets meer drama verwacht, haha). We zijn nu in Lao Cai, in het NW-en, waar we twee nachten in Sapa overnacht hebben (een klein alpen-resort vol met toeristen) en twee in Bac Ha (waar alleen in het weekend toeristen komen; we sliepen op een kamer zonder verwarming). Dit is een regio waar veel minderheden wonen en die dragen ook nog allemaal hun eigen kledij. Onze camera's hebben dus non-stop geklikt, want het is echt schitterend. We zitten nu ook nog eens in de bergen, dus we kunnen ook genieten van het uitzicht en de mensen die het land bewerken, etc, met hun mooie buffels en paarden en zwarte varkens... En zaterdag en zondag zijn we naar twee markten geweest, waar het een bpnt kleurenfestijn was vanwege alle minderheden in kostuum.

Afgelopen vrijdag is er wel iets vervelends gebeurd (hoe kon het ook een halfjaar lang goed gaan?). Mijn moeder is gestruikeld over een lullig randje en is verkeerd terechtgekomen. Uit de rontgenfoto's bleek dat ze een scheur in haar rechterschouder heeft (en ze voelt zelf veel pijn in haar ribben, rug, neus en kin), waardoor haar arm nu in een brace zit, ze niets kan tillen en iedere keer als iemand er tegenaan stoot, vergaat van de pijn. In het ziekenhuis konden ze niet eens de dosering van de pijnstillers goed uitleggen (taalbarriere...), dus dat geeft ook niet veel zekerheid over de juistheid van zowel de diagnose als de behandeling. Ze moet de komende 6 weken haar arm in de brace houden, zodat het schouderbot weer goedgroeit.
Dit is thuis al vervelend, maar op reis is het helemaal afschuwelijk. We gaan morgen de backpacks eens flink laten afslanken en zo'n 10-15 kilo naar huis sturen, en verder moeten we maar wat koelie's inhuren die onze rommel kunnen versjouwen... Ik kan moeilijk Barbara alles laten dragen, haha!
Vannacht nemen we de nachttrein terug naar Hanoi en morgen zien we Barbara daar. Vandaar gaat onze reis waarschijnlijk door naar Halong Bay en daarvandaan naar het zuiden. Barbara vergezelt ons tot 2 (of 3?) januari, en halverwege die maand kun je mijn moeder en mij weer thuis verwachten!

Tot dan: fijne feestdagen voor iedereen! In Vietnam hoef je alleen de kitsch (en niet het religieuze aspect) te verwachten, dus ik ben dappere pogingen aan het doen om de meest walgelijke kaarten te verzamelen om die volgend jaar naar jullie te versturen (denk: goud, rood, glitters, grote ronde kerstmannen en nepsneeuw), dus kijk er maar vast naar uit...

Knuffel van Noortje

  • 21 December 2008 - 10:23

    Jorieke:

    Hey dame!
    Wat een mooie samenvatting/conclusie van het eerste deel van je ervaring! Maar wat een vervelende toestand met Riky! Klinkt heel erg pijnlijk! Een brace is wel een normale oplossing bij een schouderprobleem, en pijn overal hoort er ook bij! Maar vooral ook heel erg onhandig! Hopelijk hoeven jullie niet te veel af te wijken van jullie reisplannen hierdoor.
    Heel veel sterkte! Maar vooral nog heel veel plezier en geniet van alles wat je te zien krijgt!

    Liefs Jorieke

  • 21 December 2008 - 11:03

    Louie:

    Als je denkt dat jouw China geweldig was, moet je eens naar Sichuan komen! gnagnagna, tis geweldig hier! Volgende keer je duizendklapper mee naar de ambassade. Maar du has recht, bijna niemand komt hier weg zonder verliefd te worden op het land en deze gekke mensjes. Ze blijven je verbazen en vermaken. Maar vietnamezen hebben vast ook hun charme, je moet gewoon beter kijken! Sterkte met mam, kan me voorstellen dat t jullie reis nogal beperkt... maar blijven lachen, en gewoon aant strand gaan liggen!! dikke knuf, tot snel! xxx louie

  • 21 December 2008 - 11:55

    Lau:

    Hela hela hola! Wauw, wat een mooie filosofische blog! Het klinkt als een hele positieve ervaring, echt heel erg leuk om te lezen dat je er zoveel van geleerd hebt.

    Succes en sterkte met je mams, ik hoop voor jullie dat de diagnose wel correct is! Heb je met een internationale dokterslijn oid gebeld of er misschien een internationaal ziekenhuis is in Vietnam waar jullie terecht zouden kunnen voor een 2nd opinion?

  • 21 December 2008 - 12:01

    Leny:

    Hoi lieve nicht
    Zo eerst een positief bericht over jou, en dan komt het vervelende bericht over Riky!
    Wat ontzettend vervelend zeg, ga je ook een keer op vakantie verweg en dan heb je dit.
    We wensen jullie heel veel sterkte, ik weet niet hoe ze daar kerst vieren en oud en nieuw, misschien wel heel erg indruk-wekkend!!!
    Wij wensen jullie hele leuke feestdagen toe, en een goede jaarwisseling.
    Groeten HANS LENY JEROEN KASS LOTTE

  • 21 December 2008 - 12:24

    Rineke:

    Nooor ouwe sentimentele snoeperd die je er ook bent haha ja het is wel grappig hoe je in zo'n korte tijd zoveel van een plek gaat houden... misschien snap je nu ook mijn Afrika-koorts. In iedergeval super relaxt dat je er zo op terug kunt kijken en alles nog eens af kunt sluiten met een reis door Vietnam enzo. Balen dat je moeder gevallen is! Wens haar maar sterkte van mij. Verder doe Bar de groeten, enne vrolijk Pasen en een gelukkig nieuwjaar haha ;-)

  • 21 December 2008 - 12:27

    Mieke:

    Hey Noortje,
    wat heerlijk dat je je moeder bij je hebt! En flink balen van haar schouder. Ik hoop dat ze zich snel beter voelt..
    Voor nu kan ik alleen maar zeggen: Geniet met een hoofdletter G!

  • 21 December 2008 - 16:10

    Linda:

    Yes, eindelijk, Noortje is ook aan de "ons mam" hahaha :D Mooi dat je weer opgekalefaterd bent en ach, aan alle goede dingen komt een einde om maar eens een oude koe uit de sloot te trekken. Geniet van Vietnam (en idd, China even vergeten voor de time being...), beterschap voor je moeder en schaf maar een fijn ezeltje ofzo aan voor de baggelage :P
    Tsjuus!

  • 21 December 2008 - 17:57

    Marie-Louise:

    Hoi beiden,
    Nou Noortje, ik ben blij dat je je eerste oordeel over de chinezen hebt bijgesteld. Mooi afscheidsbeeld schets je. Vietnam lijkt een cultuurschok zoals je het beschrijft. Maar weer opnieuw je openstellen. Dat is de kunst en de opbrengst van veel reizen. Riky wat een ontzettende pecht en dan ook nog Riky zo ongelukkig terecht komen. Weinigen in jouw en mijn omgeving zullen de ervaring hebben van een vietnamees ziekenhuis. Veel sterkte en hopelijk lekker veel warmte (letterlijk en figuurlijk). Heb samen een bijzondere kerst en nieuwjaar. zoen Marie-Louise

  • 21 December 2008 - 21:55

    Toke:

    Hallo Noortje en Riky,
    Jammer dat jouw China-tijd voorbij is, Noortje.
    Ik heb genoten van al jouw belevenissen daar. Maar ook in Vietnam zul je weer het een en ander meemaken, waardoor je steeds op een andere manier naar het land zult kijken.
    Maar Riky, gisteren dacht ik nog, ik weet niet hoe je reis is geweest en waar je nu zit en hoe het met je is. Maar de communicatiemogelijkheden zijn ook in Vietnam aanwezig, alleen had ik liever een ander bericht over jou gelezen. Zusje wat een pech. Ik voel met je mee. Misschien moet je in Hanoi er nog een keer naar laten kijken. Ik wens je heel veel sterkte,kun je genoeg pijnstillers krijgen? Een dikke, voorzichtige knuffel van je zus.

  • 22 December 2008 - 21:32

    Johan:

    Hallo Noortje en Riky

    Wat lullig dat dit je daar moet overkomen. Gelukkig is Noorje zo sterk als een beer dus hoeft er helemaal geen koeli aan te pas te komen en hoef jij niets te dragen Riky.Sterkte in ieder geval en hoop dat jullie toch het meeste wat jullie van plan waren ook kunnen doen.

    Liefs Johan

  • 23 December 2008 - 11:59

    Anne-Floor:

    Ha Noor!

    Wat een mooi verhaal weer... ik kan me er nou niets bij voorstellen, verliefd worden op die rare Chinezen, maar ik zal je maar geloven als je zegt dat het zo'n geweldig land is... :p

    Fijn dat je moeder er weer is, en had je meer drama verwacht?? Wat een rare ben je ook... ;-)
    Anyways, heel veel sterkte met haar schouder (balen!!) en ik wens jullie nog heeeeeel veel plezier. Doe heeeeel veel liefs aan Bar en... tot in februari pas, want ik blijf nog even plakken in Madrid :)

    Liefs! Anne-Floor

  • 24 December 2008 - 01:55

    Esther:

    Ow ow, wat een ongelukken allemaal! Wens je moeder heel veel beterschap! Hopelijk ervaar je niet teveel drama meer en kun je genieten van je mooie reis. En volgens mij kan je nooit ergens leven, zonder een beetje verliefd te worden op het land en de mensen... En dat is een goed iets ;D
    Heel veel kussies!

  • 24 December 2008 - 10:03

    Riet:

    Hai Noortje, Riky en Barbara,

    Dat was een mooie afscheid beschrijving over China. Men kijkt alles anders als men het leven in een ander land ervaren/meemaken en niet een 10 dagen toerist met een constante camera in de hand, in plaats tijd te nemen de bevolking te leren kennen.
    Datwas het geval met mij over Chili. Ik kreeg toen berichten van vrienden uit NZ als wel in Holland hoe gevaarlijk en onvriendelijk Chili was. Maar voor mij was het 't veiligste land, dat ik al liftende doorreisde en zoveel vriendelijke en gastvrije mensen ontmoeten.
    Wat naar voor jou Riky om met zo'n pijnlijke schouder te reizen. Ik hoop dat je de pijn onder controle kan houden, zodat deze reis, ondanks deze mishap,toch fijne herinneringen aan Vietnam zal houden.
    Veel Kiwis hebben dit land bezocht. De mensen die een georganiseerde tour deden hadden de cultuurshock of armoede en "onhigienische" omstandigheden etc etc, maar degenen die op eigen houtje reisden hadden ook wel de cultuur shock e.d., maar ontmoetten en hebben ervaren de echte lokale bevolking, die hebben het land heel anders ervaren en met veel bewondering en dankbaarheid aan de vriendelijkheid en gastvrijheid van de Vietnamezen terugdenken.

    Hoe wordt de Kerst hier gevierd? Nog een uurtje en het is Kerstnacht en voor vele kinderen de kerstman op bezoek komt, om in de morgen met verbaasde en blije gezichten all die extra presents onder de kerstboom zien liggen.
    Wij vieren het hier met 't hele gezin in ons huis. De meiden hebben voor alles gezorgd.
    Ik moet waarschijnlijk alles opruimen en dat vind ik prima.
    En is de oud/nieuw wisseling ook het zelfde als in het Westen v.d. wereld?
    Wel ik denk aan jullie en wensen jullie ook een festive tijd a la Vietnam toe.
    Cheers van Riet:) en ook van Jim.
    Tot het vogende reisverhaal.

  • 24 December 2008 - 22:16

    Aafke:

    Hai lieve Noor,

    wat is het toch heel leuk om je verhalen te lezen. En inderdaad, je zal het net zien, gaat alles een half jara lang goed, komt je moeder en... Wens haar veel sterkte. Verder een hele fijne reis verder, fijne feestdagen en een gezond en gelukkig nieuwjaar, ik denk aan je!

    Liefs
    Aafke
    (ps. ik ben in januari afgestudeerd en heb vanaf maart een baan op de meer!)

  • 28 December 2008 - 14:15

    Cecile:

    gezellig om je verslag steeds te lezen.Ben stibnk jaloers natuurlijk, alleen niet op je onfortuinlijke moeder, vreselijk om op zo,n reis zo naar te vallen. Laat ergens in een internationaal ziekenhuis of post er nog eens naar kijken. Als er geen echte breuk is maar een scheur beweeg dan wel je onderarm en je vingers veel. Ook de schouder een beetje af en toe naar voren en buiten zo,n 45grd. eventueel met hulp van de andere hand. erg he, ik kan het niet laten, maar je hebt er misschien nog wat aan. Ik wens jullie ondanks alles toch veel plezier en goeie dagen . dikke zoen !!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Lào Cai

Noortje

Voor mijn onderzoeksmaster Antropologie aan de UU zit ik een half jaar in het buitenland, op Lampedusa. Eerst doe ik een talencursus Italiaans in Catania, vervolgens reis ik een weekje rond over Sicilië, en hierna begint mijn veldwerkperiode. Op Lampedusa wil ik onderzoeken hoe de lokale bewoners omgaan met de vluchtelingen, en hiervoor ga ik in het dorp Lampedusa wonen, een gehucht met zo'n 5000 inwoners op een eiland zo groot als Vlieland, in het midden van de Middellandse Zee.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 37404

Voorgaande reizen:

09 Juli 2011 - 30 November 2011

veldwerk Lampedusa

05 Augustus 2008 - 16 Januari 2009

China en Vietnam

01 April 2006 - 25 Juli 2006

talencursus Pisa en Rome, Italië

Landen bezocht: