Regen in Noord-Vietnam: Stereotypisch? - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Noortje Klooster - WaarBenJij.nu Regen in Noord-Vietnam: Stereotypisch? - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Noortje Klooster - WaarBenJij.nu

Regen in Noord-Vietnam: Stereotypisch?

Door: Noortje

Blijf op de hoogte en volg Noortje

31 December 2008 | Vietnam, Hué

Lieve allemaal,

allereerst: mijn moeder trekt het allemaal nog prima. Ze bedankt iedereen voor de goede wensen en adviezen. Haar gescheurde schouder blijkt toch gebroken te zijn (om het allemaal nog wat erger te maken, haha!). Gisteren is ze naar het ziekenhuis gegaan hier in Hue voor een second opinion, en uit de nieuwe rontgenfoto's bleek dat ze toch een nieuwe brace nodig had. Verder redden we het prima met de bagage, en met net wat meer rust voor moeders komen we iedere dag prima door.
Barbara is een schatje: heerlijk makkelijk ("waar gaan we vandaag heen?") en ze lacht nog steeds om het gekibbel tussen mijn moeder en mij. Morgen moeten we afscheid van haar nemen, aangezien wij dan zuidelijker trekken (naar Hoi An) en zij de nachttrein terug neemt naar Hanoi, om daarvandaan via Bangkok, Rome en Schiphol naar huis te gaan (sja, vraag me niet waarom ze zo'n omweg wilde nemen...:p). We hebben dan 10 super dagen met haar gehad, welke voor mij het bijkomend voordeel hadden dat ik met haar dingen kon doen als mijn moeder even op bed wilde liggen (*grijns*). Zo zijn we gisteren naar de Demilitarized Zone geweest rond de 17e breedtegraad, een excursie waar mijn moeder vantevoren al over had gezegd dat ze dat emotioneel niet aan zou kunnen (het was ook heel beklemmend om daar rond te lopen; zo zijn we een tunnelstelsel ingeweest waar een heel dorp anderhalf jaar lang in gewoond heeft, en daar 25 minuten rondlopen is vooral interessant en indrukwekkend, maar je voorstellen om daar een dag, laat staan maanden, door te brengen is bijna niet voor te stellen). Verder hebben we nog wat tripjes en wat sightseeing met zijn tweeen gedaan, fietsen gehuurd, grotten, trappen en boottochtjes gedaan, en andere dingen die mijn moeder niet wilde of kon doen.

De afgelopen week zijn we dus van de Noord-West-Vietnamese bergen via Hanoi, Ha Long Bay (aan de Noord-Oost kust) en Ninh Bing (twee uurtjes ten zuiden van Hanoi) naar het midden getrokken, en de komende twee weken gebruiken we om naar Ho Chi Minh Stad/Saigon te gaan, waarvandaan onze vluchten vertrekken. Ha Long Bay is een schitterende baai met karst-steen bergen, die als pieken uit de grond steken en die indrukwekkend is met ieder weertype. Helaas hebben wij de laatste week koude mist gehad (toppunt: de laatste drie dagen bijna non-stop regen, erg deprimerend. Hierna moet het beter worden), wat weer wel het mysterieuze karakter van de baai goed uit deed komen. Een nacht op een boot, een nacht in een hotel, en het eten was magertjes (wat voor mij natuurlijk erg belangrijk is; sindsdien is het stukken beter, geen zorgen!). Bij Ninh Binh hebben we (wederom) een boottochtje gedaan, nu over een rivier tussen dezelfde geweldige bergen door; verder hebben we een rots beklommen (ja, er was een trap aangelegd, maar het uitzicht was geweldig), twee oude tempels bezocht en ons groen en geel geergerd aan een bijzonder botte Duitser waar we mee opgescheept zaten (het stikt hier sowieso van de Duitsers... dat is een neutrale opmerking, toch? Haha!).
De grap van Vietnam is dat het hier overstroomt van de toeristen. Overal zijn hotels, guesthouses, herbergen, etc. en alle restaurants hebben Engels-talige menu's. Dit was voor mij even wennen, maar nu zie ik het als een voorbereiding op mijn thuiskomst in het Nederlandse (en op al die lelijke gezichten; gisteren schoot het door mijn hoofd dat de Westerlingen hier in Vietnam echt ontzettend lelijk zijn en toen vroeg ik aan mijn moeder of dat nou uitzonderlijk was; zij antwoordde dat zij ze niet bijzonder lelijk vond, haha! Conclusie: Aziaten zijn mooier dan Westerlingen OF mijn beoordelingsvermogen is een beetje biased).
De Kerstdagen hebben we in meerdere bussen en rond Ninh Binh doorgebracht, zonder bijzondere vermeldingen, behalve dat het eten er erg goed was (of kwam dat doordat wat we daarvoor voorgeschoteld hadden gekregen zo ontzettend slecht was?). Kerst in Vietnam is natuurlijk niet te vergelijken met 'zoals het klokje thuis klikt, etc', maar ik hoop dat jullie allemaal fijne dagen hebben gehad en dat er geen familie-ruzies zijn ontstaan (de ultieme gelegenheid...), dat de kalkoenen lekker gesmaakt hebben en dat de hele wereld even in pais en vree leek te leven!

Verder beginnen we langzaam te wennen aan Vietnam. Ik weet dat ik me er nooit thuis zal voelen (zeker niet met al die aggressieve maniertjes om toeristen ergens in te lokken), maar we ontmoeten ook erg aardige mensen en als je iets meer van het gebaande pad afgaat, kan je heel leuk contact maken, zoals Bar en ik een dag ervaren hebben. Natuurlijk is het iets moeilijker om van het gebaande pad af te gaan hier, aangezien alles wel heel makkelijk voor je uitgestippelt is (voor iedereen die een zorgeloze vakantie wilt: boek een retourtje Vietnam!), maar het geeft wel wat meer inzicht in een land. Het Engels is hier dus op toeristische locaties matig tot goed (al honderd keer beter dan in China) en buiten die plaatsen nihil. Dit levert weer leuke spraakverwarringen op (we vragen om thee, denken 'tra' goed uit te spreken, wijzen op wat kleine glaasjes die op ons tafeltje staan en worden vervolgens bediend van een flesje Hanoi Vodka), erg charmant.
Het enige wat ons nu de keel uit begint te hangen is de regen, en vooral dat niets opdroogt en alles wat voorheen droog was, nu vochtig is. Dus het is tijd om door te reizen.

Voor iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar. Ik hoop dat jullie allemaal een stralend 2009 hebben en dat ik jullie met al jullie vingertjes nog aangehecht kan begroeten als ik thuis kom (sprak tante Noortje vermanend). Dus: voorzichtig met vuurwerk en drink een extra glaasje champagne voor mij (ik weet niet of ik daar op kan rekenen hier...). Hier wordt vooral het nieuwjaar van de maankalender gevierd (dit jaar eind januari), maar ik denk dat ze nog wel wat feestelijks zullen doen voor al die toeristen hier!

Tot de volgende keer! Leuk dat jullie nog steeds meelezen!
Liefs van Noortje

  • 31 December 2008 - 06:53

    Noortje Van 't Klooster:

    Ik heb zojuist wat weerberichten en andere blogs gelezen, en het schijnt werkelijk OVERAL in Vietnam te regenen. Dus mijn grootste prioriteit is om een fijne hotelkamer te vinden in iedere stad waar we voorlopig komen, haha! Schuilen is het devies...

  • 31 December 2008 - 09:14

    Lau:

    Gutteguttegut, je reist echt heel dat land door! Goed om te horen dat het goed gaat met je mams, k hoop dat jezelf ook een beetje weet te vermaken tijdens haar dutjes nu Bar er vandoor gaat!

    Succes met de regen, is vast een leuke voorbereiding op het Nederlandse weer... En succes met de Duitsers, pap er eens aan met eentje, lelijk van buiten betekent immers niet lelijk van binnen!
    xxxx Lau

  • 31 December 2008 - 09:32

    Linda:

    Ach wat een diepe ellende allemaal, het regent hier zelfs niet eens! Iedereen aan het schaatsen, stralend zonnetje :P Maarja, Nederland (en Son in het bijzonder...) klinkt toch net iets minder exotisch dan Vietnam. Leuk dat je van die culturele dingen onderneemt met Barbara, ik ben hier de spirit hoog aan het houden en van de week met Jorit en Anne-Floor naar het Utrechtsch Studenten Concert geweest, ook leuk, hoor. Dat glas champagne komt dik in orde, is een fles ook goed haha?! Maak er een mooie jaarwisseling van en alle goeds voor 2009!
    xxPinda

  • 31 December 2008 - 10:19

    Anne-Mieke:

    Hee! Jij zit in de regen in Vietnam? Terwijl ik gisteren voor het eerst sinds tijden weer heb geschaatst:) Wow gelukkig dat het geod gaat met je mama, geweldig al die verhalen al die culturele dingen die je daar kan zien. Vanavond wordt het natuurlijk een mooi feestje:) liefs Anne-Mieke

  • 31 December 2008 - 12:26

    Els:

    Hoi, wel erg vervelend dat Riky's schouder erger is dan gedacht.Fijn om van jou zo'n uitgebreid verslag te lezen. Jammer van de regen. Maar dan geniet je ook weer extra van de zon en droog goed! Hier is het nu plotseling mistig. Gister stralend winterweer en werd er al veel geschaatst op nog vaak onbetrouwbaar ijs. Wij zullen aan jullie denken vannacht. L. Els

  • 31 December 2008 - 13:18

    Nander:

    Gister was ook de Vietnam Special van Top Gear op BBC2, ze gingen alleen van Saigon naar Hanoi naar Ha Long City, via de kust. maar heb wel veel plaatsjes gezien waar jullie ook nog heengaan of al door zijn geweest. (Hoi An, Hue, Hanoi, Saigon, Da Lat (?))

  • 31 December 2008 - 16:19

    Marie-Louise:

    Nou, die Riky en haar (pakezeltje) Noortje tuffen wel heel bijzonder 2009 in. Om nooit te vergeten moet je maar denken. Ik denk aan jullie vannacht als ik mijn vuurpijlen en cakes afsteek, na zelf gebakken appelflappen en glaasjes champagne. Dit alles met heel koude vingers en rode neuzen.
    Leuk als die verhalen over cultuur en waarnemingen. Mijn goede wensen voor de komende weken. zoen

  • 01 Januari 2009 - 10:06

    Barbara:

    Ja t was geweldig, en ik mis jullie nu al! Fijn he, dat ik zo lekker makkelijk ben met reizen? Het museum was erg 'vererend' en dus nogal eenzijdig, maar toch leuk om gezien te hebben, en t helpt wel om je een voorstelling te kunnen maken van hoe de uncle Ho cult nog steeds leeft onder de Vietnamezen. Het regent hier nog steeds, hopelijk is t in Hoi An en Hanoi beter!
    Dikkkkkkkkkkkke knuffel,
    Bar

  • 01 Januari 2009 - 11:14

    Jorieke:

    Gelukkig nieuwjaar! Mijn gelukswens voor jou: even geen regen! Hier is het nog steeds heerlijk wintersweer. Ik heb gisteren met Johan op de Petersbaan geschaatst (ik schijn lid te zijn van de Soesterse ijsbaan, hoe handig)! Nander heeft wijselijk besloten dat we de nieuwjaarsduik in Zandvoort dit jaar aan de echte bikkels overlaten.
    Wat een verschil dat Vietnam zo veel meer op toeristen berekend is... maar als er irritante toeristenlokkers zijn... dan weet ik wel dat ik daar niet snel heen zal gaan, haha.
    Veel plezier met de toerist uithangen!
    Liefs Jorieke

  • 02 Januari 2009 - 05:12

    Riet :):

    Happy New year of 2009.
    Bedankt voor je verdere interessante avontuurlijke verhalen. Riky,zover als je kan, geniet zoveel mogelijk en pijnvrij van je tijd in Vietnam. Geef je een tinkeltje als je weer thuis bent.
    Ik heb gisteren mijn eerste nieuwjaars duik in de zee gehad. Het is erg warm en moekerig hier. We kunnen wat regen gebruiken, stuur de wolken in deze richting, maar alleen voor de nacht want we willen echt overdag v.d. zomer genieten.
    Nog veel plezier met je avontuur, Liefs, Jim & Riet :)

  • 02 Januari 2009 - 11:10

    Monique:

    Hoi Noortje, wat heerlijk om weer een bericht van je te lezen.
    Wat ELLENDIG van die schouder van Riky nou! Ik vind wel dat jullie je kranig gedragen met zo'n schouder, en dat jij er hoe dan ook natuurlijk toch weer het maximum uit weet te halen he?
    Raadt eens wie ik gisteren heb gesproken? Bettine Vriesekoop, kon ik lekker zeggen dat ik alles van haar wist, want ze vroeg natuurlijk naar mij! Bedank je moeder nog voor het boek!
    Zo langzamerhand begin ik er een beetje naar uit te zien dat jullie weer terug zijn!
    Happy New Year en tot life ziens!

    liefs, Monique, Zbigniew, Floortje en Imre

  • 02 Januari 2009 - 18:48

    Rineke:

    Noooor Gelukkig nieuwjaaar!!! ik heb je gemist toen ik dronken door amsterdam liep haha heb wel aan je gedacht en het glas op je geheven :P Enneh ja mam, al mn vingers zitten er nog aan!
    groetjes aan je moeder en veel plezier nog ff!!

  • 02 Januari 2009 - 19:55

    Johan:

    Hallo,
    Blij te horen dat het goed gaat met mijn zus.
    Wat zul jij een cultuurshock krijgen als je weer in Nederland komt Noortje.

    Als jullie in Ho Chi Minh Stad komen, moeten jullie onze ex studenten in Binh Tangh maar even mijn groeten overbrengen!
    Nog de beste wensen voor 2009.
    XXX Johan en Bep

  • 02 Januari 2009 - 21:56

    Bep:

    De Beste Wensen voor 2009. Ik heb even op de kaart gekeken waar jullie nu zo'n beetje zitten, en ben vast doorgereisd naar Ho shi Minh. Via Google gaat dat wel heel makkelijk. Alles is behoorlijk groen in Vietnam, dat duidt erop dat het waarschijnlijk veeel regent, maar daar zijn jullie inmiddels ook achter,Hopelijk krijgen jullie de komende weken toch nog wat zon. xxx Bep

  • 04 Januari 2009 - 21:50

    Jorine:

    Gelukkig nieuwjaar Noor! Ik hoop dat jullie snel weer droog weer krijgen. Wel grappig dat je wodka ipv thee krijgt ;)
    Maak er nog een leuke tijd van!
    xx

  • 05 Januari 2009 - 02:53

    Esther Burghouwt:

    Hoi lieve dames!

    Hopelijk is het weer opgeklaard en kunnen jullie nog genoeg moois bezichtigen. Wel gek toch, hoe landen die naast elkaar liggen, zo van elkaar kunnen verschillen... Waarschijnlijk ga ik ook nog die kant op, dus laat t me maar weten als je must-sees hebt ;D En natuurlijk nog een heel gelukkig Nieuwjaar gewenst, dat jullie gezond mogen blijven/worden en veel leuke dingen mogen beleven ;) En volgend jaar weer een `normale` Kerst ;p Heel veel liefs!

  • 08 Januari 2009 - 14:56

    Anne-Floor:

    Gelukkig nieuw jaar!!

    Mooi verhaal weer. Later langere reactie, sorry voor dit suffe berichtje nou. Heb nu les... (ja ik wel ja!!! Brave hardwerkende student ben ik he!) Maar goed, mail je snel, liefs!

    Anne-Floor

  • 11 Januari 2009 - 21:18

    Bep:

    We hebben genoten van al je verhalen (af en toe wel een beetje lang, maar ja!!)Het was leuk om op deze manier een stukje van de China en Vietnam te leren kennen. Een fijne terugreis en tot gauw ziens. Johan en Bep

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hué

Noortje

Voor mijn onderzoeksmaster Antropologie aan de UU zit ik een half jaar in het buitenland, op Lampedusa. Eerst doe ik een talencursus Italiaans in Catania, vervolgens reis ik een weekje rond over Sicilië, en hierna begint mijn veldwerkperiode. Op Lampedusa wil ik onderzoeken hoe de lokale bewoners omgaan met de vluchtelingen, en hiervoor ga ik in het dorp Lampedusa wonen, een gehucht met zo'n 5000 inwoners op een eiland zo groot als Vlieland, in het midden van de Middellandse Zee.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 37084

Voorgaande reizen:

09 Juli 2011 - 30 November 2011

veldwerk Lampedusa

05 Augustus 2008 - 16 Januari 2009

China en Vietnam

01 April 2006 - 25 Juli 2006

talencursus Pisa en Rome, Italië

Landen bezocht: