Lampedusa: Nu ook verkrijgbaar via Trouw.nl! - Reisverslag uit Lampedusa, Italië van Noortje Klooster - WaarBenJij.nu Lampedusa: Nu ook verkrijgbaar via Trouw.nl! - Reisverslag uit Lampedusa, Italië van Noortje Klooster - WaarBenJij.nu

Lampedusa: Nu ook verkrijgbaar via Trouw.nl!

Door: Noortje

Blijf op de hoogte en volg Noortje

30 Augustus 2011 | Italië, Lampedusa

Lieve mensen,

Ondertussen zit ik hier drie weken, heb ik drie boten zien aankomen en zijn gisteren 200 Tunesiërs uit het centrum ontsnapt (bijna allemaal weer teruggevonden, want het is een klein klein eiland. Wel mooi detail is dat ze dat gedaan hebben door de agenten buiten het hek af te leiden door te doen alsof ze aan het vechten waren, waarna ze door een zelfgeknipt gat in het hek naar buiten zijn gekropen, haha. Klassieker!).

Tevens heb ik mijn eerste publicatie online (woohoop!) op Trouw.nl. Gaat dat zien gaat dat zien op http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/campaign/item/detail/2819940/35002/Lampedusa-toeristentrekpleister-of-vluchtelingeneiland.dhtml. Ik ben van plan om hier iedere week iets op te zetten, en zal jullie middels deze mailinglist op de hoogte brengen als er een nieuw bericht staat. En hoewel het grootste gedeelte van mijn eerste post jullie wel bekend is, wilde ik jullie dit toch niet onthouden.

Natuurlijk zijn er ook dingen te vertellen die niet helemaal op de website van een gerenommeerd nationaal dagblad thuishoren. Hierbij een kleine anekdote van mijn werk, waar ik tussen de gewone Lampedusanen rondhang die er echt niets van snappen waarvoor ik nou eigenlijk hier ben. Maar dat terzijde. Hier volgt een taalgrapje, als ik het tenminste volledig kan uitleggen. Mocht je niet goed tegen banaliteiten kunnen, dan moet je de volgende alinea maar even overslaan.
Van het weekend was ik binnen in de bar aan het vegen (“spazzare”) met een bezem (“una scopa”). Zoals je in het Nederlands met een “bezem” kunt “bezemen” maar ook kunt “vegen”, kun je in het Italiaans met een “scopa” “scopare”, maar ook “spazzare”. Nu betekent “scopare” naast “bezemen” ook “neuken”, dus toen mijn nukkige oude werkgever (een fenomeen op zich, ik kan meerdere blogs over hem vullen) mij begon te corrigeren (ik moet niet te veel stof laten opwaaien, de bezem anders vasthouden, etc.), zei zijn zoon tegen een andere collega dat ik niet kan “scopare”. Grap geboren, maar ik had dit niet gehoord. Een paar minuten later vertelde de collega me wat de zoon van de baas had gezegd. Ik lag uiteraard in een scheur (sorry, dit soort dingen vind ik grappig), en kon alleen maar antwoorden dat ik nu gelukkig leer “scopare” van zijn vader.
Nee, dit is niet alleen banaal, het is ook vulgair en ongepast. Ik zal dit soort uitingen voortaan voor me houden! (Of misschien niet)

Verder ben ik gisteren op een boot van de Guardia di Finanza geweest (hoge uitzondering, maar goed, regels zijn er natuurlijk om aan je laars te lappen), heb ik officieel om toestemming gevraagd om met ze uit te varen (waaah!), ben ik bezig met een officieel verzoek aan de provincie om het centrum in te mogen, ben ik bezig met een verzoek om met het hoofd van de Polizia een dagje mee te lopen, en klets ik me een slag in de rondte met Jan. En Alleman. De gespletenheid van dit alles zuigt me steeds dieper erin, ik vind het echt heel bizar om hier rond te lopen, maar het wordt steeds fascinerender. Heel interessant om mijn gesprekken met betrokkenen te contrasteren met de banaliteiten uit de bar. Zo zijn bijvoorbeeld gisteren dus die 200 mensen uit het centrum ontsnapt; vandaag in de bar kreeg ik alleen een respons van de mensen van de ordetroepen die ik erover aansprak, het is totaal geen onderdeel van de realiteit hier. Afgestompt?

Vanochtend was de eerste keer dat ik door het centrum liep en dat ik dacht “ik heb echt geen zin om iemand tegen te komen; ik heb geen zin om mensen gedag te zeggen.” Aangezien de vijf minuten naar mijn werk al genoeg zijn om minstens drie keer “buongiorno” tegen iemand te moeten zeggen is dat niet helemaal de juiste houding om de dag mee te beginnen (laat staan een werkdag in Bar dell’Amicizia), maar laten we zeggen dat iedereen wel eens een been heeft waarop ‘ie met het verkeerde bed uit dag is gestapt!
Nou, zoals jullie lezen is het allemaal super spannend hier. Meer info volgt uiteraard via de vertrouwde kanalen!

Veel liefs, Noortje

  • 30 Augustus 2011 - 21:21

    Emmi:

    En wanneer krijgen we dat adres van jou nou eens? Of ben je ons hier in het koude noorden allang vergeten? ;)

  • 31 Augustus 2011 - 06:40

    Rineke:

    Achja chicka, op een oude fiets moet je het leren :P heerlijke verhalen weer haha dikke kus!

  • 31 Augustus 2011 - 11:33

    Linda:

    Ik sluit me bij beide bovenstaande berichten aan... hear hear!!
    Wel tof dat je met al die officiele verzoekjes bezig bent. Houd je trouwens ook iets van een logboek bij waarin je precies opschrijft wat al die lui in al die gesprekjes zeggen? Wel zo handig voor je scriptie later on.. Wij zijn ons hier totaal soepel aan het yoga-en, je herkent me straks niet terug I promise! Arriverdecci en veel succes x

  • 31 Augustus 2011 - 12:03

    Lizette:

    Vet dat je verhalen nu ook op de Trouw website staan! Kun je naast antropoloog nog journaliste worden ook ;) xxx

  • 31 Augustus 2011 - 17:42

    Rianne:

    Heey lief nichtje!
    Super dat je nu ook voor Trouw aan het schrijven bent! Ik vind het heel leuk dat wij je naast je Trouw-blog ook "ongecensureerd" mogen volgen!Om dat taalgrapje moest ik echt ontzettend lachen.
    Liefs Rianne

  • 17 Oktober 2011 - 09:14

    Herman:

    saar heeft mij jouw waarbenjenu doorgegeven....ik klik op de link van trouw en kan die niet krijgen...ze laten weten dat ie weg is....?!?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Noortje

Voor mijn onderzoeksmaster Antropologie aan de UU zit ik een half jaar in het buitenland, op Lampedusa. Eerst doe ik een talencursus Italiaans in Catania, vervolgens reis ik een weekje rond over Sicilië, en hierna begint mijn veldwerkperiode. Op Lampedusa wil ik onderzoeken hoe de lokale bewoners omgaan met de vluchtelingen, en hiervoor ga ik in het dorp Lampedusa wonen, een gehucht met zo'n 5000 inwoners op een eiland zo groot als Vlieland, in het midden van de Middellandse Zee.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 36120

Voorgaande reizen:

09 Juli 2011 - 30 November 2011

veldwerk Lampedusa

05 Augustus 2008 - 16 Januari 2009

China en Vietnam

01 April 2006 - 25 Juli 2006

talencursus Pisa en Rome, Italië

Landen bezocht: