wafwaf! - Reisverslag uit Lampedusa, Italië van Noortje Klooster - WaarBenJij.nu wafwaf! - Reisverslag uit Lampedusa, Italië van Noortje Klooster - WaarBenJij.nu

wafwaf!

Door: Noortje

Blijf op de hoogte en volg Noortje

18 November 2011 | Italië, Lampedusa

Lieve mensen,

Mijn nieuwste blog staat weer op Trouw.nl: http://goo.gl/sCQsX Ik schrijf over honden en weerwolven, en eerlijk gezegd vind ik het allemaal redelijk hilarisch, dus deze raad ik ten zeerste aan :)
Met al die drukte die er in de reguliere nieuwskanalen over Italië en Berlusconi is, lijkt het me ook leuk om daar een blog over te schrijven (mensen hier hebben echt de meest onnozele dingen te zeggen over die man), dus dat komt de volgende keer!

Ik heb mijn tickets geboekt: vanaf zaterdag 3 december ben ik weer in NL, na een overstap in Palermo (waar ik twee nachten bij vriendinnen van Lampo blijf slapen), en een overstap in Rome. Ik vind het wel weer mooi geweest, en ben blij dat ik naar huis ga. Al weet ik zeker dat als ik thuis ben, ik weer terug wil. Maar die wispelturigheid houdt de mensheid in beweging, zullen we maar zeggen.

Met mijn onderzoek hier gaat het wel goed. Ik heb een partner gevonden om mee te sparren, een chick uit Bolzano die precies hetzelfde hier doet als ik, maar gedurende vijf weken ipv vier maanden. Heel prettig om mee te overleggen, data mee uit te wisselen, en over het algemeen mee samen te werken.
Ik heb gisteren bijvoorbeeld een interview met de burgemeester gedaan, een zak die het eiland naar de tering laat gaan en die doet alsof hij het allemaal wel in de hand heeft. Vervolgens sprak ik met de voorzitter van de hotelvereniging hier, die weer de broer van de neef van de schoonzoon van mijn huisbaas bleek te zijn (de neef van de schoonzoon van mijn huisbaas had ik al eerder ontmoet, vandaar dat we erachter kwamen), dus zoals je ziet houden de eilandpolemieken me wel bezig. Erg leuk allemaal.
Het enige rottige is dat al die interviews ook uitgetypt moeten worden, waardoor ik uren en uren binnen zit.

Het weer is mild, we hebben een fijne week gehad, deze week weer veel storm en regen, maar als het even een betere dag is wil ik nog naar het strand voordat ik naar huis ga. Het zeewater schijnt nog niet echt afgekoeld te zijn, dus dat lijkt me wel relaxt.

Deze laatste weken zijn licht alcohol-overgoten, aangezien de mensen waarmee ik nu rondhang dat nou eenmaal als een prettige tijdsbesteding zien. Ik klaag niet, maar het haalt me wel uit m'n flow van om 8 uur een rondje over het eiland fietsen (10km heen/10km terug) en vervolgens fris achter de computer plaatsnemen. Maar ik heb besloten dat ik deze laatste weken de teugels een beetje laat vieren en niet meer 24/7 met mijn onderzoek bezig ga zijn.
Over het algemeen is dat wel mijn conclusie na 4 maanden hier gezeten te hebben: dit eiland is gewoon mijn onderzoeksterrein, dus wat ik hier ook doe, het maakt onderdeel uit van mijn onderzoek. Wat voordelen en nadelen heeft. Het is niet alsof ik kan kiezen om een dagje me er niet mee bezig te zijn, want simpelweg door hier te zitten drukt het me al met mijn neus op mijn onderzoek.

Goed, genoeg gezwam.
Ik laat jullie weer met rust.
En lezen, dat Trouw-blog!

Tot snel!
Liefs,
Noortje

  • 18 November 2011 - 12:46

    Lizette:

    Tja het kan natuurlijk niet dat er nog niemand heeft gereageerd, dus ga ik dat lekker als eerste doen!
    Geeft ook meteen aan dat ik het niet meer zo druk heb en tijd voor dit soort dingen heb :)
    Dus...kom maar gauw een keer langs in december als je terug bent met nog meer mooie verhalen!
    Liefs, Lizette

  • 18 November 2011 - 14:52

    Jorieke:

    Lees ik nu dat wij de eer hebben om je op de eerste dag van je terugkomst in NL direct in ons midden te hebben???
    Handig hoor, zo'n ons-kent-ons wereldje... Is de burgemeester de Nederlandse taal machtig????
    Succes nog de laatste weekjes!
    XX

  • 20 November 2011 - 21:37

    Saar:

    Goed verhaal Noor! Op je blog en hier. En het "wiebertje" van de debatlessen op het Ig komt mooi terug! Vind het pakkend geschreven! De tijd vliegt weer eens zo ontzettend snel voorbij! Dat de tijd er alweer bijna opzit, bizar! Dikke kus voor de laatste weken!

  • 21 November 2011 - 08:03

    Maaike:

    Ha Noortje...het is iedere keer weer een feest om je blog te lezen!!! Veel succes de laatste weken en vooral veel plezier. Dikke knuffel, Maaike

  • 22 November 2011 - 01:02

    Willemijn:

    ha Noortje!

    Het is inderdaad een leuk verhaal! Ik kan maar nauwelijks geloven dat er nog van die primitieve denkbeelden zijn. Geloven ze dan ook in heksen en tovenaars? En je komt alweer bijna terug! Spannend! Heel veel succes met je laatste loodjes! groetjes, Willemijn

  • 23 November 2013 - 03:22

    Riet :):

    Hai Noortje,
    ik schreef jouw naam in internet en dit verhaal kwam op.
    vorige week heb ik jouw reportage van Lampedusa op you tube gevolgd.
    Je moeder emailde mij over deze opname via programma Het Kruispunt en is erg trots op jou.
    Het was een interessante reportage en vind die mensen daar zo vol van begrip zijn.
    Het leed van de mens wordt gauw vergeten of in de achtergrond geraakt, dan zijn mensen zoals jij het weer naar voren kan brengen.
    Als het niet "in onze achtertuin" gebeurd, is er z.g niets aan de hand wat ergens anders in de wereld gebeurt....wel erg en zo.... maar...
    Wel meid blijf dit volhouden, en hoop meer van je verhalen te lezen!
    groetjes en liefs van Riet :)

  • 28 November 2013 - 22:18

    Vesna:

    Dag Noortje,


    na het lezen van je blog zouden we graag met je in contact komen. Wij zijn twee kunst studenten die komende week een project gaan doen op lampedusa. Vandaag zijn we in Palermo, en morgen komen we aan in lampedusa. Wellicht kun je ons op weg helpen! Of ben je niet meer in lampedusa?


    Hartelijke groet


    Vesna Faassen

  • 28 November 2013 - 22:38

    Noortje:

    Hoi Veena, ik zit niet meer op Lampedusa. Contacteer me even via LinkedIn of FB, dan kan ik kijken wat ik voor jullie kan betekenen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Noortje

Voor mijn onderzoeksmaster Antropologie aan de UU zit ik een half jaar in het buitenland, op Lampedusa. Eerst doe ik een talencursus Italiaans in Catania, vervolgens reis ik een weekje rond over Sicilië, en hierna begint mijn veldwerkperiode. Op Lampedusa wil ik onderzoeken hoe de lokale bewoners omgaan met de vluchtelingen, en hiervoor ga ik in het dorp Lampedusa wonen, een gehucht met zo'n 5000 inwoners op een eiland zo groot als Vlieland, in het midden van de Middellandse Zee.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 3081
Totaal aantal bezoekers 36126

Voorgaande reizen:

09 Juli 2011 - 30 November 2011

veldwerk Lampedusa

05 Augustus 2008 - 16 Januari 2009

China en Vietnam

01 April 2006 - 25 Juli 2006

talencursus Pisa en Rome, Italië

Landen bezocht: