Religie en een vuurtje - Reisverslag uit Lampedusa, Italië van Noortje Klooster - WaarBenJij.nu Religie en een vuurtje - Reisverslag uit Lampedusa, Italië van Noortje Klooster - WaarBenJij.nu

Religie en een vuurtje

Door: Noortje

Blijf op de hoogte en volg Noortje

21 September 2011 | Italië, Lampedusa

Lieve mensen,

Allereerst: er staat weer een nieuwe blog van me online op Trouw.nl. De link is de volgende: http://www.trouw.nl/tr/nl/4328/Opinie/article/detail/2919921/2011/09/20/De-vrome-kant-van-Lampedusa.dhtml. Fijn lezenlezenlezen, zou ik zeggen.

Verder, en dat heeft iets meer relevantie, is hier vanavond het opvangcentrum in vlammen opgegaan. Ik probeer foto's van het uitgebrande centrum te uploaden om jullie een beeld te geven, maar hij zegt helaas telkens dat het bestand te groot is.
Rond 5 uur vanmiddag klonken er sirenes van brandweerwagens en ambulances door de stad (goed, het gehucht), en blies de wind enorme grijze wolken over het eiland. Het mannengedeelte, dat afgesloten is met hekken van de rest van het centrum, stond in de hens. De barak is compleet uitgefikt, en alle bewoners zijn geëvacueerd. Er schijnen er zich nu meer dan 1500 binnen de hekken te bevinden, terwijl het centrum formeel plaats heeft voor 804; dat is wachten op heibel. Op het moment dat ik hun evacuatieplaats verliet (ze werden op het voetbalveld bij de nieuwe haven verzameld, al liepen er meerdere groepjes Tunesiërs met hun karakteristieke blauwe plastic zakjes met hun boeltje over het eiland), wist nog niemand waar ze ze vannacht zouden onderbrengen.
Morgen is er waarschijnlijk meer duidelijkheid, maar voorlopig wil ik nog even mijn verbazing uiten dat de reguliere Nederlandse media dit niet hebben opgepikt, terwijl ik op alle mogelijke manieren gecontacteerd word met de vraag wat er in godsnaam op mijn eilandje aan het handje is. Ik geloof dat NL drukker is met de hoedjes die onze vrouwelijke kamerleden op de derde dinsdag droegen..

En dan nog wat banaliteiten, want daar hebben we er nooit genoeg van. Het is hier belabberd weer (lees: het waait), dus de boten varen niet. Mijn vader en zijn vrouw zitten dus vast hier, en vertrekken donderdag in plaats van woensdag. Gezellig om ze nog een dagje langer in huis te hebben.
En jullie mogen ook wel weten dat ik langzaam een beetje uitgekeken begin te raken op dit eiland. Die paar vierkante kilometers kunnen me, nu ik hier zo'n zes weken zit, niet echt meer boeien, dus ik heb mijn vader maar gevraagd een lading films en een stapel boeken mee te nemen. Kan ik me mooi met dit 'slechte weer' binnen verschansen!

Knuffel van Noortje

  • 21 September 2011 - 08:25

    Mieke:

    Hey hey,
    Het nieuws is hier zeker wel doorgedrongen! Vanochtend op het 08.00u journaal hadden ze er een item over. Dus de migranten zelf hebben hun matrassen in de fik gestoken? Slimme actie :)
    Je kopie van bewijs van inschrijving is trouwens opgestuurd.
    MIsschien biedt het kleine eilandje juist de ruimte om een fantastische thesis te schrijven?
    xxxx

  • 22 September 2011 - 14:24

    Jorine:

    Er komt ook een kaartje aan van Tom en mij om de lach op je gezicht te houden! :)

  • 23 September 2011 - 11:30

    Rineke:

    Jaaaa eindelijk gelezen ;) ja het was hier wel in t nieuws maar werd idd overschaduwd door Prinsjesdag en raar gekonkel door Wilders... he loves to be in the spotlight en hij is ws blij dat hij het wint van de vluchtelingen op Lampedusa in de strijd om het nieuws. Balen!
    Hou het nog ff vol daar. Missing ya big! x

  • 24 September 2011 - 15:44

    Gerard:

    Lieve Noortje,

    Ook van mij een korte reactie nu we net terug zijn gekomen van Lampedusa en Sicilië. we hebben een heel leuke en interessante tijd gehad en mogelijk heeft de eerdere opmerking van Mieke zeker relevantie. is er een mogelijkheid voor een echte PhD-thesis. Zou goed kunnen? Wij hebben wel last van de overgang van zo'n chaotische omgeving naar het strak georganiseerde Nederland met zijn sappige groen weiden, maar wel een lekker weertje, zo rond de 20 graden.
    Groeten Gerard

  • 04 Oktober 2011 - 18:43

    Wim, Margreet,:

    Ha die Noortje,
    Gefeliciteerd met je verjaardag! Alweer een jaartje ouder.
    Zit je in Italie of ben je lekker thuis? Kan ook maar zo, toch?
    Zitten we op ""waarbenjijnu" en dan weten we het nog niet. Maar, waar je ook bent, we wensen je een supergezellige dag. Geniet ervan!
    Groetjes, Wim, Margreet, Sophie en Freek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Noortje

Voor mijn onderzoeksmaster Antropologie aan de UU zit ik een half jaar in het buitenland, op Lampedusa. Eerst doe ik een talencursus Italiaans in Catania, vervolgens reis ik een weekje rond over Sicilië, en hierna begint mijn veldwerkperiode. Op Lampedusa wil ik onderzoeken hoe de lokale bewoners omgaan met de vluchtelingen, en hiervoor ga ik in het dorp Lampedusa wonen, een gehucht met zo'n 5000 inwoners op een eiland zo groot als Vlieland, in het midden van de Middellandse Zee.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 36741

Voorgaande reizen:

09 Juli 2011 - 30 November 2011

veldwerk Lampedusa

05 Augustus 2008 - 16 Januari 2009

China en Vietnam

01 April 2006 - 25 Juli 2006

talencursus Pisa en Rome, Italië

Landen bezocht: