Communicatie, politiek en afval - Reisverslag uit Xiamen, China van Noortje Klooster - WaarBenJij.nu Communicatie, politiek en afval - Reisverslag uit Xiamen, China van Noortje Klooster - WaarBenJij.nu

Communicatie, politiek en afval

Door: Noortje

Blijf op de hoogte en volg Noortje

17 Oktober 2008 | China, Xiamen

Lieve allemaal,

ik heb weer een heerlijk weekje achter de rug (tijd vliegt, etc. Als jullie nog meer behoefte hebben aan dooddoeners hoor ik het wel). Ik heb me een beetje vermaakt metzwemlessen, basketballlessen en volleyballessen (je moet toch wat?), dus nu kan ik van alles de basics (theoretisch gezien) en kan ik me gaan toespitsen op de borstcrawl en de slamdumk oefenen!
Verder gaat op UC het gewone leven door, dus moet ik daarvoor midterm formulieren inleveren, evaluaties schrijven en mijn research proposal uitschrijven, maar ik denk er het liefste maar niet over na (het oude liedje, en dan de dag voor de deadline stressen).

En dan nu een lesje Chinees communiceren. Waar ik in de eerste weken dacht dat de Chinezen niet anders kunnen dan (heel veel) verbale informatie op je af gooien, zijn we er nu achter dat ze TOCH met hun handen kunnen gebaren. Dus een klein lesje in Chinees tellen: de cijfers 1,2,3,4 en 5 zijn gewoon westers, maar vanaf 6 wordt het interessant. Blijkbaar zochten de Chinezen naar een manier om te tellen op 1 hand (zodat ze met de ander aan hun ik-weet-niet-wat konden krabben?). Maar ik moet zeggen dat dit veel handiger is in een winkel als je boodschappen in je handen hebt!
6: Strek je rechterhand voor je uit, met de palm naar de toeschouwer, krom wijs-, middel- en ringvinger en houd de duim en pink gestrekt.
7: Knijp de uiteinden van al je vingers samen, houd de hand schuin naar beneden of horizontaal.
8: Draai de rug van je hand naar de toeschouwer, strek de duim en wijsvinger, krom de middel-, ringvinger en pink en zorg dat de wijsvinger horizontaal naar linksvoor wijst.
9: Knijp je vingertoppen (behalve je wijsvingers) samen en krom de wijsvinger als een haak.
10: Kruis je twee wijsvingers of steek 1 wijsvinger op.
Verder is Chinese gebarentaal nog steeds briljant en erg simpel: wil je aanwijzen dat iemand rechtdoor moet en aan het eind van de straat rechtsaf, dan zwaai je je hand vagelijk (denk "bah, vieze vlieg") voor je uit. Idem voor links, maar de kans bestaat natuurlijk dat iemand dan niet helemaal begrijpt waar je heen wilt. Geen probleem, je vertelt ze gewoon in snel Chinees hoe ze er moeten komen, en lacht ze vriendelijk toe (of, wat vaker gebeurt, uit).

Vandaag bij politics werd ons duidelijk dat onze leraar niet veel om politiek gaf (wat volgens mij wel representatief is voor Chinezen, maar van je leraar verwacht je toch iets anders!). Een kleine selectie van wat hij zei: "I don't know who I elect, to tell you the truth. I just pick a name"; "Chinese people don't care about the right of voting, they only care about the practical impact, whether they can eat"; "China has become more free: we can talk at home about politics. Not on tv or in the paper, not in public, you will get arrested of course"; "We're not really concerned about human rights (..) Some human rights I don't want to exercise". Het was echt een heel grappige les, totdat mensen iets te gevoelige vragen gingen stellen, waar hij heel stereotypisch op antwoordde (lees: de vraag niet beantwoordde en eromheen praatte), waarna "sommige mensen" in de klas hem agressief begonnen aan te vallen over de onlusten in maart in Z-W China (zoals het in de Westerse media geportretteerd wordt, in de trant van "but you suppress and hit them", etc), waarna de les niet meer zinnig te noemen was.
Daarbij hebben alle (Han)Chinezen toch dezelfde mening over Tibet ("We must respect history","het hoorde de afgelopen 3 dynastien bij China, dus nu ook" en meer van dat soort kort-door-de-bocht redeneringen), dus heeft het niet echt zin om ze erover te vragen. Zij denken ook dat alle Westerlingen vinden dat het terecht onafhankelijkheid claimt (deels gebaseerd op meningen als die van twee meiden van mijn groep die uit de voormalige Soviet Unie komen en daardoor alle groepen steunen die onafhankelijk willen worden, even kort-door-de-bocht als de Chinese redenering), en dat wij door Tibettaanse zogenaamd pacifistische propaganda in de luren worden gelegd, dus een gesprek heeft weinig zin.

Vervuiling is een fenomeen waar Chinezen zich niet eens bewust van zijn. Ze zijn gewend dat alles achter ze opgeruimd en schoongemaakt wordt. In restaurants wordt alles gewoon op tafel gegooid (ik vraag me af of ik ooit nog mijn tafelmanieren terug krijg, want ondertussen praat ik ook met volle mond, eet ik van de rand van mijn kom, hang boven mijn kom, laat alles van mijn kin druipen en gooi al mijn afval naast mijn bord). Er lopen overal constant mensen rond met bezempjes, doekjes en afvalbakken (in de kantine lopen ze zelfs in hoge rubber laarzen, omdat het zulk ranzig werk is). Op straat lopen mensen die plastic flesjes oprapen en verzamelen (statiegeld? Zie ook de foto's) en het hele land is vergeven van (relatief oude) mensen met fietskarretjes met vuilnisbakken, die afval verzamelen.
Om die reden is het ook niet heel verwonderlijk dat Chinezen verwachten dat alles wat ze weggooien wordt opgeruimd, of dat ze er niet eens over nadenken wat er zou kunnen gebeuren met hun rommel. Op de gletsjer lagen dus overal plastic flessen, maar ook in rivierbeddingen die nu in de herfst drooggevallen zijn, ligt alles vol en overal hoopt het afval zich op. Luchtvervuiling en watervervuiling bestaan niet (het waait en stroomt toch weg?), en mensen beseffen zich niet wat ze aanrichten. In grote winkels geldt sinds juni wel het overheidsdecreet dat er voor plastic tasjes betaald moet worden (goed bezig, al is het alleen een charme geste naar de internationale gemeenschap, aangezien overal vrijelijk plastic tasjes weggegeven worden).

Een laatste notitie over mijn Chinees, omdat ik daar veel vragen over krijg: we kunnen nu over het weer, een huis, boodschappen, mijn studie, leeftijd, familie, hobbies, reizen, etc praten, maar wat ik nog echt mis is woordenschat voor eten (toch wel redelijk essentieel). En aangezien ik vaak de enige in een groep ben die het wel best vindt om iets van een menu aan te wijzen en maar te zien wat ik opgediend krijg, moet ik daar maar eens op gaan studeren.

Nieuwe foto's staan (eindelijk) op:
http://www.facebook.com/album.php?aid=7077&l=c0e9e&id=226700394

Groetjes uit China!
Noortje

PS In het weekend van 1 november ga ik naar Shanghai!!!

  • 17 Oktober 2008 - 08:48

    Linda:

    Ok, scene setting: ik zit hier nu in de openbare computerruimte op de uni jouw Chinese gebaren te oefenen, de bah-vlieg heb ik al onder de knie. He een research proposal?! Waar gaat dat over gaan haha? Verbaast me trouwens dat je blog uberhaupt nog in de lucht is na al jouw hardvochtige kritiek op die arme Chinezen. Lijken me wel interessante discussies, waar ik me niettemin heel diplomatiek buiten zou houden :S En die tafelmanieren gaan we aanpassen hoor! Geen gekwijl op Tuesday dinners!!
    Veel plezier weer met je sociale activiteiten (dat wordt afkicken straks!!) en tot laters!
    Liefz

  • 17 Oktober 2008 - 10:55

    Cecile:

    geweldige foto,s en leuke reisverslagen. Ik ben stinkjaloers, zouden ze ook studenten van mijn leeftijd nemen? sommige foto,s lijken weer op Japan! liefs cecile

  • 17 Oktober 2008 - 11:41

    Rineke:

    haha ben al aan het oefenen met het chinees vingertellen, tering als al die mannen zo handig met de vingertjes zijn haha slaat mijn fantasie op hol :P moet nog wel de uitspraak een keer van je leren. Vond het echt super leuk om te skypen, maakt het gemis een beetje goed ;-)
    Heb nog niet je gehele verhaal gelezen maar dat komt nog, moet nu naar mn les
    Dikke zoen :P

  • 17 Oktober 2008 - 17:02

    Lau:

    Leeeeuke foto's!
    En dat tellen, ken je dat al uit je hoofd, of moet je er nog diep, diep bij nadenken?
    En hoe waren de zwemlessen voor iemand die al kan zwemmen?

    Knuff, Lau

  • 17 Oktober 2008 - 18:42

    Monique Cornelissen:

    Noortje; dank je wel voor de geweldige foto's en het leuke bericht!

    groetjes, Monique

  • 19 Oktober 2008 - 14:56

    Rianne:

    Ik weer heb genoten van je reisverslag. Natuurlijk ook even de gebaren uitgeprobeerd. Zat te denken om er misschien iets mee te doen in mijn klas, maar ik denk dat ik ze beter gewoon eerst alle cijfersymbolen kan leren en synchroon te tellen.
    Succes met alles! Liefs Rianne

  • 19 Oktober 2008 - 21:25

    Anne-Floor:

    Ha meissie!

    Nou, als ik het zo lees heeft de Chinese politie jouw weblog nog niet ontdekt en word je nog niet gecensureerd, maar pas op girl... Superleuk om alles te lezen, en nog leuker om die foto's te zien! Zeker je kamertje, toen pas besefte ik dat je daar natuurlijk ook nog af en toe woooont, in plaats van alleen maar aan het reizen bent :P

    Dat tellen doet me erg aan mijn natuurkunde-eindexamen denken, dr zijn namelijk een aantal physics-laws die je ook met behulp van je handen kan onthouden (verder zal ik daarover niet uitweiden... :P), en toen zat dus ook iedereen in de gymzaal met zn handen en zn armen in de knoop. Tja, maar om dat nou elke dag in de supermarkt te doen... haha maar leuk, als je nog meer weetjes hebt (volgens mij stroom je over van de anekdotes :P), hoor ik ze graag!!

    Liefs&daag uit Madrid (net terug uit schiiiiterend Granada trouwens, in Europa valt ook nog wel wat te beleven hoor!!), enne inderdaad volgende week een skype-date goed?

    beso! Anne-Floor

    ps. veel plezier in Shangai! Tof!!

    pps. ook gaaf dat je toch al aardig wat kan zeggen in dat rare taaltje dus blijkbaar :) succes met woorden over eten leren... weet je al wat bloemkool en rookworst zijn? :P

  • 21 Oktober 2008 - 13:39

    Esther:

    Ik dacht: laat ik ook maar eindelijk eens een berichtje achter laten ;p Je verhalen volg ik getrouw en het is grappig wat een grote verschillen er kunnen zijn tussen twee landen die eigenlijk naast elkaar liggen. Hier is alles bijvoorbeeld altijd superschoon! ;D Maar als we elkaar weer spreken, ontdekken we vast ook veel overeenkomsten(moet nu ook bijvoorbeeld dat vervelende kanji leren... ;)). En als antwoord op je vraag: het leuke van mijn studie is> alle vakken die ik hier volg kunnen relevant zijn (want cultureel bepaald ;p).
    Heel veel liefs!

    p.s. Moet wel bekennen dat ik nog steeds niets op de post heb gedaan: heb nog steeds niet de juiste uberschattige haarspeldjes kunnen vinden ;D

  • 22 Oktober 2008 - 18:48

    Jorine:

    Haha ik heb die Chinese handgebaren veilig op mijn eigen kamer geoefend lol, voordat iemand zich ging afvragen waar ik mee bezig was?!
    Je foto's zijn leuk om te bekijken. En bedankt voor je kaartje!!! Heel leuk om te lezen! Veel plezier in Shanghai lief nichtje!
    Dikke kus en knuffel

  • 24 Oktober 2008 - 15:38

    Jorieke:

    Hey! Bedankt voor je kaartje! Wat een verrassing!
    Wat bizar dat zelfs je docent politiek zo 'oppervlakkig' is! Geen wonder dat niemand zich druk maakt om politiek en samenleving.Hoor jij veel over de wereldwijde financiële crisis? Of gaat ook dat aan de Chinezen voorbij?
    Wat betreft het vuilnis op straat, dat herken ik uit Ouagadougou. Ik werd raar aangekeken, wanneer ik mijn papiertje niet op straat durfde te gooien, omdat dat zo onnatuurlijk voelt. Maar... een ander verdient er misschien nog een heelheel klein beetje aan om jouw plastic te verzamelen en te verkopen.

    Hier is alles goed. Ik ben woensdag bij Yonah geweest! Echt supergaaf huisje heeft ze! En gezellig dichtbij mij!

    Fijn weekend!
    Kusje Jorieke

  • 24 Oktober 2008 - 19:58

    Els Oosterhuis:

    Hoi, bedankt voor je kaart. Inderdaad pas gister thuis gekomen. Een bijzondere Spanjevakantie met o.a. veel regen. Het land in deze tijd van het jaar nog nooit zo groen gezien. Femia je smakelijk bericht voorgelezen. Met mijn been gaat het wel beter, maar nog niet echt goed. Rare allergische reactie op rubber?? Hoop dat de huidarts er iets moois voor heeft. Ga nu weer eens even de Nederlandse t.v. bekjken. Na Spanje en Frankrijk vinden we die altijd weer heeeeel goed. Nou ja. Gr.ook van Femia en liefs, Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Xiamen

Noortje

Voor mijn onderzoeksmaster Antropologie aan de UU zit ik een half jaar in het buitenland, op Lampedusa. Eerst doe ik een talencursus Italiaans in Catania, vervolgens reis ik een weekje rond over Sicilië, en hierna begint mijn veldwerkperiode. Op Lampedusa wil ik onderzoeken hoe de lokale bewoners omgaan met de vluchtelingen, en hiervoor ga ik in het dorp Lampedusa wonen, een gehucht met zo'n 5000 inwoners op een eiland zo groot als Vlieland, in het midden van de Middellandse Zee.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 37082

Voorgaande reizen:

09 Juli 2011 - 30 November 2011

veldwerk Lampedusa

05 Augustus 2008 - 16 Januari 2009

China en Vietnam

01 April 2006 - 25 Juli 2006

talencursus Pisa en Rome, Italië

Landen bezocht: