In de rook van de Etna - Reisverslag uit Catania, Italië van Noortje Klooster - WaarBenJij.nu In de rook van de Etna - Reisverslag uit Catania, Italië van Noortje Klooster - WaarBenJij.nu

In de rook van de Etna

Door: Noortje

Blijf op de hoogte en volg Noortje

11 Juli 2011 | Italië, Catania

Lieve mensen,

*jullie ontvangen dit bericht omdat jullie (nog) op de mailinglist van mijn blog staan. Mocht je hier geen prijs op stellen, laat het me dan even weten, dan haal ik je eraf*

Voor hen die het nog niet wisten: ik ga een half jaar onderzoek doen op Lampedusa (ja, dat eiland in de Middellandse Zee honderd kilometer van Tunesië, waar iedere dag nog steeds ongeveer duizend vluchtelingen uit Afrika aankomen). Dit in het kader van mijn onderzoeksmaster Culturele Antropologie. Ik ga onderzoeken hoe de 'Lampedusani' omgaan met de 'immigrati', maar ik besloot dat ik, voordat ik dit succesvol kon doen, eerst mijn Italiaans eens moest opfrissen, middels een talencursus van drie weken. Pas hierna zal ik persoonlijk op een (hopelijk niet zo gammel) bootje stappen om de oversteek naar het eiland te wagen. Met die talencursus ben ik vandaag begonnen.

Na een turbulente reis ben ik afgelopen zaterdagnacht aangekomen in Catania, Sicilia. Catania is een stad die in de rook van de Etna ligt, de actiefste vulkaan van Europa, met een hoogte van meer dan drieduizend meter. Zoals je misschien wel gehoord hebt, heeft de Etna afgelopen zaterdagavond haar status als actiefste vulkaan weer eens bevestigd, en spuwde zij wat zwarte wolken. Deze wolken waren gelukkig loos alarm, maar zorgden er wel voor dat het luchtruim tot zondagochtend gesloten werd. En mijn vlucht viel natuurlijk precies in die uren.
Ik zal niet te veel uitweiden, maar uiteindelijk zijn we op Palermo gevlogen, zijn we met de bus naar Catania vervoerd, en besloot ik bij aankomst om 4 uur 's ochtends om maar op het vliegveld te gaan slapen, want de vriendin bij wie ik de komende drie weken zou slapen in Catania zat (heerlijk toeval) nog vast in Portugal. Nu slaap ik in een hostel, en ze komt morgen hopelijk aan.

De stad ligt nog vol met kleine lava-korreltjes (zie de foto's), en ik zweet me een ongeluk (om acht uur 's ochtends is het hier al 29 graden), maar ik ga niet klagen: het zijn natuurlijk maar details vergeleken bij alle andere indrukken die ik hier opdoe. Ik vind het heel leuk om eindelijk weer wat met mijn Italiaans te doen, zit heel dicht op mijn onderzoeksonderwerp (al hoor ik er alleen maar ontmoedigende dingen over, zoals dat ze geen mensen toelaten die niet bij een hulporganisatie horen), ontmoet fijne mensen, en vandaag is mijn talencursus begonnen, en het is fijn om in de hoogste groep ingedeeld te zijn en tussen mensen te zitten waar ik wat van kan leren.

Tot zover voorlopig mijn verslag. De komende drie weken heb ik iedere week twintig uur les, en 's middags opbeurende en cultureel verantwoorde activiteiten zoals het verkennen van het lokale strand, wijnen proeven, samen koken en meer van die ongein. Het lijden van de jonge Noortje, laten we het zo maar noemen.

A presto!
Baci,
Noortje

  • 12 Juli 2011 - 07:04

    Mieke:

    Haaa Noor,
    Terwijl ik 52 labelstickers uitprint voor het scannen van 52 propedeuses is het leuk om te lezen dat jij wel avonturen beleeft! Maarre, pas goed op jezelf en loop geen aslongen op. Enne, jij lult je dat eiland wel op hoor. Heb ik alle vertrouwen in.
    Knuffels!

  • 12 Juli 2011 - 07:20

    Marlies:

    Leuk Noortje, ik ga je zeker volgen op je waarbenjij.nu! Geniet van je talencursus en alle cultureel verantwoorde activiteiten ;)!

    Liefs, Marlies

  • 12 Juli 2011 - 07:21

    Geertje:

    Leuk verhaal, ben zo jaloers! Mijn Italiaans zit ergens in een donker hoekje van mn hersengewelven verstopt, wou dat ik de tijd en mogelijkheid had om het weer op te frissen! Keep me updated (maar dat doe je natuurlijk al met deze blog :D )

    liefs (en pas goed op jezelf)

    Geertje

  • 12 Juli 2011 - 07:33

    Emmi:

    Super spannend! Heb je dit nou zelf allemaal geregeld, of krijg je op het eiland toch enige ondersteuning? Ik vind het hoe dan ook zeer dapper. Ik zit al te zenuwpezen over 10 dagen Zweden, waarvoor ik overigens wat Zweeds aan het leren ben. Ik zou mezelf echter niet in de hoogste groep indelen :P
    Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen, en hoop snel weer een blog te mogen lezen! Heb je wel internet op het eiland? Heel veel succes toegewenst!

  • 12 Juli 2011 - 07:55

    Monique:

    Hoi Noortje, wat ontzettend leuk om dit nu weer zo binnen te krijgen!
    Wat heb je toch een avontuurlijk leven!
    Geniet je wezenloos, werken doe jij toch
    altijd wel, de foto's zijn prachtig, wekt alleen wel een verlangen ook lekker ver weg te gaan!
    liefs, Monique, en zeker ook van Floortje, Imre en Zbigniew!

  • 12 Juli 2011 - 08:23

    Christien:

    Wow, Noor, je bent nog niet eens op Lampedusa en je reis is nú al spannend... Klinkt allemaal erg goed tot nu toe en ben benieuwd wat er gaat volgen! Over dat niet toegelaten worden zou ik me geen zorgen maken. Ik kan 't niet mooier zeggen dan Mieke: jij lult je inderdaad dat eiland wel op :)

    Geniet! (en wordt niet te bruin :P)

    Liefs, Christien

  • 12 Juli 2011 - 08:39

    Anne-mieke:

    Hee tante nora;) wat leuk om dit verhaal te lezen omdat ik nog toevallig in de mailinglist sta! Klinkt goed een half jaar italie, word er jaloers van ;) ben namelijk bezig met afstuderen... Heel veel plezier de komende tijd en geniet!
    Xx

  • 12 Juli 2011 - 09:03

    Riet :):

    Ha, die avontuurlijke Noor,
    Natuurlijk wil ik op de mailinglist blijven.
    Vind het erg gezellig en interessant je reiservaringen en belevenissen te volgen .
    Ik zou best wel willen weer jong te zijn en zo weer reis avonturen te beleven.
    Nu reis ik op een luxieuze manier, maar is minder spannend. Jim wil alles van te voren gepland hebben.
    Veel plezier en geniet van het Italiaanse leven. Tot horens, Liefs, Riet :)

  • 12 Juli 2011 - 11:06

    Dieneke:

    Ciao Noortje!
    Sono contenta che tu sia arrivata in Sicilia. Spero che tutto vada bene e che stia divertendote la bella Italia. Divertirti tantissimo e prenderti cura di te. E per la Lampedusa: In bocca al lupo! En ik ben 't helemaal eens met Mieke - jij lult je dat eiland wel op!
    Baci e abbracci,
    Dieneke

  • 12 Juli 2011 - 19:50

    Saar:

    Nu al spannend! (heel wat spannender dan in het regenachtige eindhoven iig)

  • 12 Juli 2011 - 20:26

    Jorieke:

    Mmmm, ik kom alleen het getal 29 tegen... ;-)

  • 12 Juli 2011 - 20:30

    Jorieke:

    He Noor,
    Wat een heerlijkheid om een bericht van je te ontvangen! Ben ik blij dat ik nog op de mailinglist sta! Ik vermoed dat de vulkanische activiteit niet de laatste turbulente situatie van jouw reis zal zijn!
    Heel veel plezier!
    Liefs Jorieke

  • 12 Juli 2011 - 20:31

    Jorieke:

    Oh, of ongeveer duizend... nee dat is niet concreet genoeg...

  • 13 Juli 2011 - 11:39

    Linda:

    Over welk olifantje heb je het nu bij de foto met deze titel?!?!
    Verder heel dapper van je inderdaad, eerste horde: check! Ben je nu wel gearriveerd bij je logeeradres?
    Arriverdecci & succes!

  • 13 Juli 2011 - 21:11

    Yonah:

    Lieve Noortje,

    Vanuit een ook al zo heet (gevoelstemperatuur 40 graden) Suriname heel veel plezier gewenst, zo te lezen is je start lekker rommelig geweest, maar dan kan het alleen maar beter worden! Dank voor je lieve berichtjes op mijn reisverslagen! Nu kunnen we elkaar bijstaan in zware tijden ;) Ik hoop dat je via mieke mijn fijne reis wens nog hebt gekregen, want jouw nr stond natuurlijk weer niet op mn surinaamse simkaart, lekker slim :p Anyway, ik kom in Augustus je bezoeken, dus bereid je maar vast voor!!! Heel veel plezier daar in Italia!

    Veel liefs,

    xxxx
    ps. ik ben het met mieke eens dat je je heus wel dat eiland op kan lullen :p

  • 18 Juli 2011 - 05:03

    Wes:

    Hey conjo,

    Ziet er allemaal weer top uit! Veel plezier daar tussen de as en vluchtelingen. Lijkt mij een redelijk avontuur!

  • 19 Juli 2011 - 15:17

    Anne-Floor:

    Ha meiske! Leuk dat je je blog weer nieuw leven in hebt geblazen. Ik ben benieuwd naar al jouw antropologisch-verantwoorde observeringen... Succes met je talencursus en laat me je adres weten zodra je die hebt, dan krijg je gauw een ouderwetse brief van me. Tot die tijd zal ik het moeten stellen met een Scholvinck-zussen-luchtbrug tussen Utrecht en Sicilie ;-)

    Veel liefs!

  • 22 Juli 2011 - 18:40

    Rineke:

    woohooee ik ben weer in internet-land dus ga je volgen!! wacht met smart op je volgende post :P

  • 25 Juli 2011 - 20:06

    Bep:

    Hey Noortje,

    Fijn dat we nog op je lijstje staan. Wist wel dat je naar Lampedusa ging, maar niet dat eerst gezellig een taalvakantie op Sicilië ging houden. Mooi eiland, maar het olifantje is niet zo uniek, zul je op meer plekken tegen komen. Volgens mij houden Italiaantjes van Olifantjes. Liefs Bep

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Noortje

Voor mijn onderzoeksmaster Antropologie aan de UU zit ik een half jaar in het buitenland, op Lampedusa. Eerst doe ik een talencursus Italiaans in Catania, vervolgens reis ik een weekje rond over Sicilië, en hierna begint mijn veldwerkperiode. Op Lampedusa wil ik onderzoeken hoe de lokale bewoners omgaan met de vluchtelingen, en hiervoor ga ik in het dorp Lampedusa wonen, een gehucht met zo'n 5000 inwoners op een eiland zo groot als Vlieland, in het midden van de Middellandse Zee.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 36741

Voorgaande reizen:

09 Juli 2011 - 30 November 2011

veldwerk Lampedusa

05 Augustus 2008 - 16 Januari 2009

China en Vietnam

01 April 2006 - 25 Juli 2006

talencursus Pisa en Rome, Italië

Landen bezocht: