Rome en een druk, maar rustig weekend - Reisverslag uit Pisa, Italië van Noortje Klooster - WaarBenJij.nu Rome en een druk, maar rustig weekend - Reisverslag uit Pisa, Italië van Noortje Klooster - WaarBenJij.nu

Rome en een druk, maar rustig weekend

Door: Noortje

Blijf op de hoogte en volg Noortje

02 Mei 2006 | Italië, Pisa

Ciao,

nog even voor de mensen die het niet meer bij het vorige bericht gelezen hebben, omdat ik het er later pas bij gezet heb: ik ben door de eerste selectieronde van University College Utrecht (UCU) heen! Ik kreeg vorige week te horen dat ze mijn motivatiebrief gelezen hadden en dat ze me willen uitnodigen voor een interview. 30 tot 45 minuten praten over waarom UCU iets voor mij is en ik iets voor UCU ben.
Omdat ik in Italia zit is dat misschien wat lastig, dus moet dat over de telefoon.
Voordat ik ging maakte ik me heel erg zorgen over mijn Engels, maar ik praat nu constant Engels (ik weet het, zou Italiaans moeten praten... ;)) dus dat komt wel goed.
Wat ik ontdek, ik dat het heel leuk is om Engels, Frans en Duits te verstaan en te spreken! Ik kan gewoon alle gesprekken die ik om me heen hoor verstaan (hahaaaa, afluisteren, ik blijf de oude roddeltante...) terwijl mensen denken dat je het niet doorhebt dat ze over je praten. Want er valt echt wel veel over me te praten: alleen mijn lengte is al reden genoeg om constant starende blikken te ontvangen...
Verder is het heel leuk om de ene avond een Engelse avond te hebben (vorige week woensdag), de andere een Duitse (donderdag, en ik heb in tijden niet meer zo lekker en puur gegeten :)), en de volgende een Italiaanse (zaterdag). Zondag heb ik eigenlijk heel relaxed doorgebracht met veel lezen, leren, schrijven, enzenz.
Woensdag at ik met Louise en Katharin, twee Britse meisjes (thank goodness dat ze niet Amerikaans zijn, dan had ik me waarschijnlijk zo n vreselijk accent aangemeten :(). Donderdag at ik met vijf Duits-sprekende mensen (Elin, Zweeds, studerend voor vertaalster Zweeds-Duits; Laura, Johannes en Achem, Duitsers, waarvan Johannes hier echt studeert; en Marco een Zwitser). Vanzelfsprekend sprak ik het slechtste Duits, dus ik moest me gewoon ontzettend concentreren om alles te verstaan, dus zei ik maar heel weinig. Zaterdag gingen Louise en ik mee uit eten met de flatgenoot Emiliano van Miriam (de Duits-Hongaarse) en diens vrienden. Dus de hele avond Italiaans gekakel :)

Maandag zou ik naar Rome naar het muziekfestival gaan dat daar gehouden werd vanwege 1 mei, dag van de arbeid. Katharine was al in Rome (vriendje) en Miriam kon met mensen meerijden, dus moesten Louise en ik om 5.30 uur opstaan om de trein te nemen naar Rome, niet wetende waar en hoe laat het concert begon en wie er zouden spelen of wat we konden verwachten.
De treinreis duurt 4 uur. :s
In Rome ontmoetten we Katharine en hebben we eerst maar een paar uur door de stad gezwerfd, op zoek naar hoogtepunten (en gevonden, hoor. Ik ben alleen nog steeds niet in het Pantheon geweest. Het lijkt wel of die altijd dicht is als ik daar naar binnen wil...:p). We zijn nar de Spaanse trappen geweest, het Forum Romanum, Piazza Navona, Colosseum (niet naar binnen) en uiteindelijk gingen we toch maar even naar het concert kijken... het was begonnen om 3 uur en zou tot 11 uur duren, dus we hadden alle tijd. Rose, nichtje van Machteld, had ons alleen gewaarschuwd dat het er gewoon veel te druk zou zijn en dat we toch niets van het podium konden zien.
Ze kreeg gelijk. We zouden Miriam ergens tussen die 1 miljoen mensen ontmoeten, maar het mobiele netwerk was overbelast, dus konden we haar aanwijzingen niet ontvangen waar ze was. Dus zijn we maar weer de stad in gegaan.
Rose vond het leuk om ons te ontmoeten, dus spraken we af op het Piazza Navona. En het was leuk! Heel raar om gewoon een vertrouwd gezicht te zien en Nederlands te praten en te zien hoe Rose nou echt leeft (we waren in een geinige bar waar je alleen een drankje hoefde te kopen en dan kon je je bord volladen met allerlei vegetarische hapjes). En de vrienden van Rose en Dario zijn heel aardig!
Die dag heb ik drie ijsjes op, haha!
Uiteindelijk gingen we terug naar huis met de laatste trein (00.15 uur), maar er waren meer mensen op dat idee gekomen: het station was afgeladen. Uiteindelijk kwam er een trein voorrijden met couchettes terwijl er echt gigantisch veel mensen mee moesten. Dus hebben Louise en ik (Katharine bleef in Rome) praktisch de hele nacht in het gangpad doorgebracht, met ieder nog geen vierkante meter tot zijn beschikking. Gebroken lag ik dus tegen 5.00 uur in mijn bedje, om om 7.30 uur mijn wekker weer af te horen gaan...

Vandaag ga ik dus heel wat slaap inhalen :)
Buonasera,
Liefs,
Noortje

  • 02 Mei 2006 - 12:31

    Anne-Mieke:

    heej,
    Ik ga er een sport van maken om als eerste op jouw verhalen te reageren:P klinkt super leuk daar zeg met al die nieuwe mensen die je ontmoet. wat goed dat je door de eerste ronde bent van University College Utrecht! koninginnedag viel hier een beetje in het water heel koud en veel regen, maar toch was het wel leuke dag/nacht/ochtend.
    liefs, Anne-Mieke

  • 03 Mei 2006 - 19:10

    Asja:

    gefeliciteerd dat je door de eerste selectieronde bent!!! Ik wist wel dat het ging lukken. Noor, het is hartstikke fijn dat je duits, frans en engels kan, maar je moet nu wel italiaans gaan praten he!
    Konninginnedag was super vet. Tot tien uur doorgebracht op het museumplein en begon bijna dj tiesto leuk te vinden:p
    liefs.

  • 03 Mei 2006 - 20:32

    Saar:

    jeeeej ben super blij voor je!!! nu even dat interviewtje er doorknallen!
    leuk dat je zo lekker veel doet ook! hoe ken je al die mensen nou? (niet van je klas of huis toch?!)
    mijn koninginnedag was heel saai... alleen maar geleerd:( dus je bent niet de enige die het gemist heeft:) maar ik heb dan ook wel mijn tentamen gehaald!! (anne-mieke, andere colleges die we kregen nog waren wel heel interessant en vooral stil:P)
    hele dikke kus! en stuur je ook snel wel echt mailtje:)
    saar

  • 05 Mei 2006 - 14:53

    Ingrid:

    Hoi Noortje, wou even zeggen dat ik je site ook lees, leuk om je ervaringen te lezen, doet me dneken aan toen ik in Uganda zat en met allerlei verschillende nationaliteiten optrok.
    En gefeliciteerd met Utrecht. Ik had aleens van het UCU gehoord van een Eindhovense vriend waarvan de zoon er nog niet zolang geleden op gezetn heeft, met heel veel plezier heb ik gehoord. Als je meer wilt weten: Misschien weet Marius wat, want hij heeft bij die familie op kamers gezeten.
    Nog veel plezier in Italie!
    groetjes uit Veenendaal

  • 07 Mei 2006 - 15:58

    Jorieke:

    Hey Noor,
    Super dat we je via deze site kunnen volgen. Klikt goed allemaal! Heerlijk he, om lekker je eigen gang te kunnen gaan en aan niemand te hoeven melden hoelaat je thuis komt, haha! En gefeli met je stap richting UCU! Leuk hoor als je op 10 minuten fietsen bij me vandaan zou komen wonen! Alleen daarom al vind ik dat ze je moeten aannemen, haha! Have Fun!
    Liefs Jorieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Noortje

Voor mijn onderzoeksmaster Antropologie aan de UU zit ik een half jaar in het buitenland, op Lampedusa. Eerst doe ik een talencursus Italiaans in Catania, vervolgens reis ik een weekje rond over Sicilië, en hierna begint mijn veldwerkperiode. Op Lampedusa wil ik onderzoeken hoe de lokale bewoners omgaan met de vluchtelingen, en hiervoor ga ik in het dorp Lampedusa wonen, een gehucht met zo'n 5000 inwoners op een eiland zo groot als Vlieland, in het midden van de Middellandse Zee.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 36741

Voorgaande reizen:

09 Juli 2011 - 30 November 2011

veldwerk Lampedusa

05 Augustus 2008 - 16 Januari 2009

China en Vietnam

01 April 2006 - 25 Juli 2006

talencursus Pisa en Rome, Italië

Landen bezocht: